Hiep Hiep Hoera! Zo Zero is 3 jaar. Vandaag is het precies drie jaar geleden dat we gespannen aan de keukentafel zaten toen onze website voor het eerst online stond. Drie jaar geleden sinds we dolblij waren met de eerste bestellingen van onze vrienden en familie. Niet lang daarna volgden de eerste bestellingen van ‘onbekenden’ en inmiddels zijn we met een klein team verhuisd naar ons eigen kantoor en is ons baby'tje uitgegroeid tot een gezellige startup.
Een goed moment om te reflecteren op waarom wij Zo Zero gestart zijn. Hoe zijn we hier gekomen en waarom doen we dit ook alweer?
Onze uitdaging gevonden
Ons verhaal begint in het begin van januari 2018 als we op zoek zijn naar wat uitdaging in ons leven. ‘Doe je mee met dry January?’, een maand lang niet drinken, waarom ook niet! Daarna volgen een maand lang elke dag 'planken' en een maand geen tv. ‘The 12 great challenges’ heet het bestand waarin we onze challenges en scores bijhielden. We werkten met strafpunten, voor die ene dag in januari dat we toch gezellig wilden borrelen met vrienden, dat we te moe waren om te planken of stiekem naar de bruiloft van Megan en Harry hadden gekeken. In sommige maanden hadden we één strafpunt, in andere twee, degene met de minste strafpunten ‘won’ de maand. De challenges waren soms uitdagend, voornamelijk mentaal, maar waren verder niet moeilijk.
De zesde challenge van het jaar in juni zette alles op zijn kop, toen er een maand lang ‘zero plastic’ op het programma stond. ‘Mag ik dan mijn haar niet wassen?’, ‘ik kan niet schoonmaken zonder plastic’ en ‘het restaurant waar ik eet gebruikt toch ook plastic?’, waren een aantal problemen waar we tegenaan liepen. In plaats van een aantal strafpunten en een winnaar staat er bij juni in ons beruchte bestand: ‘allebei zo hard verloren’. Plastic leek overal te zijn en de hoeveelheid strafpunten was zo groot dat we de score niet meer konden bijhouden. Game over.
We dachten dat het onmogelijk was om zonder plastic te leven, maar wilden het toch meer gaan proberen. ‘Misschien moeten we een plasticvrije supermarkt beginnen?’, vroegen we ons af. Dat idee zakte een beetje naar de achtergrond, omdat wij allebei in Amsterdam wonen en het huren van een pand in Amsterdam niet de makkelijkste opgave leek. Maar een paar maanden later, tijdens de Boskalis Beach Cleanup, kwam het idee toch weer ter sprake. ‘Wat nou als we online iets beginnen?’
Vanaf toen is het snel gegaan. We bedachten een naam, kochten ons domein, bouwden onze eerste website, schreven ons in bij de KvK en op 8 februari 2019 was Zo Zero een feit.
Het plastic probleem
De maand zonder plastic stond natuurlijk niet zomaar op het programma. Beelden van de plastic soep, vervuiling van afgelegen stranden, enorme afvalbergen in Aziatische landen, dieren met plastic in hun maag en dieren die verstrikt zaten in plastic kwamen steeds vaker voorbij. Het werd steeds duidelijker dat plastic slecht is voor het milieu. En omdat plastic niet vergaat en moeilijk te recyclen is, zijn ‘reduce’ en ‘reuse’ op dit moment nog steeds de beste oplossingen om het plastic probleem tegen te gaan.
We zijn zo afhankelijk geworden van single-use plastics, terwijl de massaproductie van plastic pas in de tweede helft van de vorige eeuw echt op gang is gekomen. Dit betekent dat het vroeger anders ging en het nu dus ook anders kan. Wat tijdens onze challenge onmogelijk leek is nu onderdeel geworden van onze levensstijl. En het gaat er niet om dat we nooit meer plastic mogen gebruiken, maar dat we ons bewuster zijn geworden van onze keuzes. Heb ik deze wegwerp beker echt nodig? Fiets ik nog even langs huis om mijn eigen boodschappentas te halen? Is de groentewinkel waar ik mijn groenten zonder plastic koop niet sowieso beter dan een grote supermarktketen?
Met Zo Zero willen wij anderen helpen bewustere keuzes te maken en minder plastic te gebruiken, zonder het gevoel te hebben te moeten compenseren, door op één plek een groot assortiment plasticvrije producten aan te bieden. De afgelopen jaren zijn er enorm veel duurzame merken bij gekomen en wij zullen ons assortiment blijven uitbreiden om zo ons steentje bij te dragen aan een schonere wereld. Hoezo ‘game over’? Dit is pas het begin.
Dankjulliewel voor de jullie support de afgelopen drie jaar!
Karin
08 februari 2022
Van harte gefeliciteeeeeeeeeerd met jullie drie jarig bestaan.
Liefs karin